CUM ARATA O ZI IN CLASA STEP BY STEP?

Materialul nu imi apartine, l-am primit suport de curs

Dimineata copiii sosesc la scoala. Unul dintre invatatori ii primeste, copiii isi pregatesc tinuta confortabila(sau se si descalta, si incalta pantofi lejeri, ori raman in ciorapi, clasa fiind pregatita cu mocheta). Sa nu va surprinda ca adesea copiii stau pe jos in spatiul comun, in cerc.

Programul propriu zis incepe cu INTALNIREA DE DIMINEATA care porneste cu prezentarea AGENDEI ZILEI. Ea reprezinta planificarea activitatilor zilei de azi. Au loc intrebari si precizari pana cand se constata ca planul de activitati a fost insusit si acceptat. Un alt moment este CALENDARUL ZILEI. Se are in vedere precizarea zilei, a datei, a evenimentelor sociale si personale legate de ziua de azi, inclusiv aspectul vremii, comentariile si intrebarile.

Urmeaza apoi MESAJUL ZILEI – un mesaj conceput de invatator pentru a introduce cunostintele sau deprinderile noi de achizitionat si de prelucrat pe Centre de activitati. Mesajul da prilejul de introducere – de dorit interactiv – a notiunilor noi si reamintirea celor anterioare necesare introducerii celor noi, prin dirijarea intrebarilor si abilitatilor copiilor.

Un alt moment important este acela al NOUTATILOR. Copiii se inscriu, indeobste prin scrierea numelor lor pe sevaletul de prezentare, pentru a comunica celorlalti noutatile sau experientele personale deosebite.(de la ce i s-a intamplat ieri, la ce a visat, ori ce a citit nou, ce experiente de cunoastere ori emotionale a avut, orice este posibil). Noutatile sunt comunicate celorlalti din „Scaunul autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea si responsabilitatea comunicarii, intrucat urmeaza intrebarile si comentariile colegilor.

Cand aceste lucruri au fost valorificate se trece la lucrul pe CENTRE DE ACTIVITATE. Pe masa fiecarui centru sunt scrise activitatile tematice specifice. Dupa alegerea centrelor de activitate, preferential, dar si prin implinirea unor reguli usor de inteles si de respectat, copiii isi citesc activitatile de urmat. Fiecare centru are pregatite pe masa sarcinile, specifice pentru scriere, citire, stiinte, arte, constructii sau matematica. Concepute de invatator pentru a exersa abilitatile de dobandit sau combinarea lor cu altele asimilate, sarcinile sunt progresive, astfel incat sa permita tuturor sa-si poata rezolva sarcinile in ritmul si la nivelul sau. Cand invatatorii s-au convins ca sarcinile au fost intelese de catre toti copiii, ei devin colaboratori ai demersurilor de cunoastere ale fiecaruia. Dupa un timp, necesar celor mai multi sa indeplineasca o parte din sarcini(sa-si exerseze abilitatile specifice) se face o evaluare. Fiecare grup – si fiecare copil – prezinta in fata celorlalti rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv. Este un moment al EVALUARII – la care iau parte colegii, cu intrebari, sugestii, etc dar si invatatorul. Lucrarile care s-au realizat sunt afisate in clasa; cateva zile ele reprezinta prilej de comparatie si oglindire a demersurilor mintale, a deprinderilor si abilitatilor achizitionate la acel moment.

Ulterior ele se pun in MAPA U LUCRARI ale fiecarui copil, care se pastreaza in clasa si este la indemana copilului sau parintelui. La un moment dat, dupa cateva rotatii si evaluari, se ia masa de pranz, dupa care continua lucrul pe centre de activitate. Activitatile tematice sunt legate de lumea inconjuratoare si pe cat posibile integrate.( exemplu: piata. Piata poate constitui obiectul unei vizite si observatii. Observarea poate fi subiect de povestire, orala sau scrisa, pretext de evaluare si masurare a cantitatilor, de cunoastere a schimbului, evaluarea si manipularea banilor, calcul matematic, constructii, reprezentare grafica sau modelaj. Interesul pe care il poate suscita este individual – unul vede florile, pe altul il intereseaza mecanismul cantaririi sau altul poate fi atras de cresterea legumelor s.a.m.d)

Centrele de activitate sunt folosite adecvat pentru a sustine interesul pentru rezolvarea unor activitati specifice ( scriere, citire, intelegerea stiintifica, exprimarea prin mijloace artistice, etc) si prin dobandirea ori consolidarea de abilitati specifice.

Pe un adult trecut prin scoala traditionala il vor surprinde probabil unele lucruri, cum ar fi cererea de ajutor de la colegi la efectuarea sarcinilor. Lucrul in grup, copiatul chiar, nu este descurajat. Un copil care „copiaza” o teme libera de la colegul lui, o va face in stil propriu, isi va exersa capacitatile proprii de lucru si va adauga desigur ceva personal. Interdictia copiatului sau a temei colective ar bloca mai mult tendinta copilului de a descoperi tainele sarcinii. Colaborarea inlocuieste concurenta.

Datorita activitatii pe centre, colaborarii si nevoii de comunicare, in clasa Step by Step nu este si nici nu se cere o liniste desavarsita. Este un zumzait usor, un zgomot de activitate continuu. Zgomotul/murmurul este placut in cea mai mare parte a timpului.

Nu exista categorisiri sau ierarhizari ale copiilor. Copiii cu diferente foarte mari de performanta, colaboreaza la rezolvarea sarcinilor, fara ca diferentele de ritm si stil individual sa perturbe achizitiile.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s